Kundservice
Behöver du hjälp eller har frågor om din tjänst så ska du i de allra flesta fall vända dig till din tjänsteleverantör.
Logga in här i den automatiska tjänsteportalen för att:
- Ändra hastighet på din internettjänst
- Byta leverantör
- Säga upp ditt abonnemang
Kontakta din tjänsteleverantör om det gäller:
- Teknisk support, inkoppling m.m.
- Pris- eller fakturafrågor
- Glömt lösenord till tjänsteportalen
- Flytt av abonnemanget till en annan adress
- Hantering av tilläggstjänster
- Andra frågor
Support hos våra tjänsteleverantörer
Bahnhof: 010-510 00 00 - www.bahnhof.se/privat/kundservice
Boxer: 0771-21 10 00 - www.boxer.se/kundservice
Bredband2: 0770-81 10 00 - www.bredband2.com/privat/kundservice
Bredbandsson: 0418-486 200 - www.bredbandsson.se/kundservice
Connect TV: 040-615 00 00 - www.connecttv.se/kundservice
Doff Data: 0481-519 00 - www.doffdata.se/kontakt
Folke: 010–142 90 90 - www.kundservice.folkebredband.se
Halebop: www.halebop.se/support
Kalejdo: 0771 19 17 00 - kalejdo.tv/support-info/
Net at Once: 0771-404 400 - www.netatonce.se/support
Obenet: 08-519 910 00 - www.obe.net/kundservice
Sappa: 0774-44 47 44 - www.sappa.se/kundsupport
Sydantenn: www.sydantenn.se/kundservice
Tele2: 90 222 - www.tele2.se/kundservice
Teleservice: 040–601 22 22 - www.teleservice.net/privat/kundservice
Telia: 90 200 - www.telia.se/support
Th1ng: 010-252 0000 - www.th1ng.se/kontakt
Voicetech: 0470-501314 - www.voicetech.nu
Notera att inte alla tjänsteleverantörer är aktiva på alla orter.
Du ser alltid aktuellt utbud för din bostad genom att söka upp din adress här i portalen.
Vanliga frågor och svar
Hur kommer jag igång med en internettjänst?
Alternativ 1: Genom nätverksuttaget
Om du befinner dig i bostaden där du vill ha abonnemanget så koppla in din dator i nätverksuttaget i väggen, alternativt i en CPE (box med flera uttag). Öppna en webbläsare och gå till den här portalsidan. Systemet känner automatiskt av din adress/uttag och du behöver bara välja tjänst och fylla i dina uppgifter.
Alternativ 2: Från mobilen eller annan plats
Om du beställer från mobilnätverk eller från annan plats (dvs inte via nätverksuttaget) så måste du först söka upp din adress. Därefter kan du välja bland de tillgängliga tjänsterna, göra en beställning och fylla i dina kontaktuppgifter.
Jag beställde en internettjänst men jag kan inte surfa
Om du har beställt via tjänsteportalen så räcker det oftast med att starta om datorn. Har du en router kopplad till uttaget så starta om den också. Kontakta annars leverantören som du beställde ifrån.
Var får jag inloggningsuppgifter till tjänsteportalen?
Inloggningsuppgifterna skapar du i samband med att du fyller i en beställning av ett internetabonnemang. Har du glömt bort uppgifterna så kan du få hjälp hos din valda tjänsteleverantör. Har du ingen leverantör så kan du kontakta oss via supportformuläret längre ner.
Fler frågor och svar och mer information finns på
gotlandsenergi.se/fiber-bredband/fragor-och-svar/
Behöver du köpa router eller kablar?
Router
Med en wifi-router får dina mobila enheter trådlös internetaccess i hemmet. Ett exempel på en prisvärd router som är lätt att komma igång med är ASUS RT-AX53U. Det finns annars många olika modeller där de lite dyrare i regel har högre hastigheter, längre räckvidd och mer avancerade funktioner för nätverksadministration.
För att få bra wifi-signal i alla rum räcker det dock inte alltid med endast en router. Då kan man sätta upp ett så kallat mesh-nätverk, där flera sammanlänkade enheter placeras ut på olika ställen. Tillsammans täcker de då en större yta och fler våningar i huset.
Nätverkskabel
Med en nätverkskabel får du den mest stabila nätverksanslutningen till din stationära dator eller annan enhet. För en snygg installation så man dölja kablarna i diskreta kabel-lister.
Videoguider: Så här kopplar du
Inkoppling IPTV-box
Inkoppling router
Organisationen i det öppna fibernätet
Fibernätet är uppdelat i fyra nivåer och ansvarsområden:
|
Kund i det öppna stadsnätet
Väljer mellan olika leverantörer och tjänster.
|
|
Tjänsteleverantör
Levererar olika tjänster som internet, TV och telefoni samt har hand om kundsupport.
|
|
Kommunikationsoperatör - ViaEuropa
Hanterar beställningsportalen samt samordnar tekniken och tjänsteleverantörerna i nätet.
|
|
Nätägare - Geab
Ansvarar för kablarna i fibernätet.
|
Hantering av personuppgifter
Här kan du läsa mer om vår hantering av personuppgifter.
Kontakt övrigt
Om du har problem med att komma igång och ännu inte har valt någon leverantör, eller har frågor om tjänsteportalen (adressökning etc) så kan du använda vårt supportformulär »